Üstün zeka ve üstün yetenek alanında yapılan son bir asırlık bilimsel araştırmalar üstün yetenek ile ilgili düşüncelerimizi ve kararlarımızı da değiştirmiştir. Yıllar önce üstün zeka yalnızca yüksek IQ olarak görülür ve bu nedenle yalnızca IQ testleri ile ölçülürdü. Bilimsel araştırmalar bu tür konservatif bir yaklaşımın ne denli sınırlı olduğunu ve bu nedenle üstün yetenekli çocukların önemli bir kısmını tanılayamadığını ortaya koymuştur. Nitekim yaratıcı yetişkinlerin önemli bir kısmının çocukluk yıllarında pek de yüksek IQ’ye sahip olmadıkları bilinmektedir. Üstün yetenek, çeşitli şekillerde çocukların davranışlarında ve farklı alanlarda gözlemlenebilir. Nitekim 4 yaşında kendi kendine okumaya başlayan bir çocuğun IQ testinde yüksek puan alması pek de önem taşımamaktadır. Bu çocuk erken yaşlarda gösterdiği akademik beceri ile üstün yetenekli olduğunu bir dereceye kadar kanıtlamıştır. Uğur Sak (2011, üstün yeteneği “insanlık yaşamı için temel değeri olan alanlarda gösterilen olağanüstü başarı veya performans” olarak tanımlamıştır. Bu hümanistik tanım, Anabilim üstün yetenekliler programlarının da benimsediği bir tanımdır.
Üstün yetenek, okulöncesi dönemde çocukların aşağıdaki performanslarında açıkça gözlemlenebilir. Bu özellikleri gösteren çocukların üstün özel yeteneğe sahip olma olasılıkları çok yüksektir ve bu nedenle özel eğitime ihtiyaç duyarlar:
• Okuma ve yazma gibi akademik beceriler
• Matematik (zihinde karmaşık hesaplamalar yapmak vb.)
• Mantıksal düşünceler
• Resim
• Müzik
Uğur Sak (2011)’ın ve Ruf (2005)’ın çalışmalarından alınan üstün yetenekli çocukların zeka düzeylerine göre çeşitli yaş aralıklarında gösterdikleri özellikler aşağıdaki tablolarda sınıflandırılmıştır. Anne ve babaların üstün zekâlı çocuklarının özelliklerini ay ve ay kaydettikleri bu araştırmalarda üstün zekâlı çocuklar gerek takvim yaşı düzeylerine göre gerekse zihinsel yaş düzeylerine göre bazı ortak özellikler göstermişlerdir.
Birinci Düzey Üstün Yetenek İşaretleri
Yaş/Dağılım | Özellik |
---|---|
Çoğu 1,5 yaşından önce |
Birçok sözcüğü anlamsal olarak bilir, bu sözcükleri telaffuz eder. |
Önemli bir kısmı 2 yaşından daha önce |
Renkleri tanır, sayıları ezbere sayar. Bulmacalara karşı ilgi göstermeye başlar. |
Çoğu 18-30 ay aralığında |
Sessizce oturup televizyonu pür dikkat izler. |
Önemli bir kısmı 3 yaşına gelinceye kadar |
Sayıları, harfleri ve renkleri öğrenebilir. Karmaşık düzeyde konuşmaya başlar, zengin sözcük dağarcığı geliştirir. |
Çoğu 4 yaşına gelinceye kadar |
Basit işaretleri, kendi isimlerinin yazılış biçimlerini ve alfabeyi öğrenebilir. Basit toplama ve çıkarma işlemlerini yapabilmeye başlar. |
Çoğu 5 yaşından önce |
Okumayı öğrenmeye karşı ilgi gösterir. |
Çoğu 6 yaşına gelinceye kadar |
Basit işaretleri ve kitapları okumaya başlar. Kendi kendine bilgisayar kullanmaya başlar. |
Tamamı 7 yaşına gelinceye kadar |
Okumayı öğrenebilir, akranlarından 2-3 sınıf daha üst düzeyde okuyabilir. |
Tamamı 7-7,5 yaşına gelinceye kadar |
Bölümlü kitapları okumaya başlar. |
Bir kısmı 7-7,5 yaşlarında, çoğu 8 yaşlarında |
Okulda derslerin yavaş işlenmesi ve derslerdeki tekrarlar nedeniyle sabırsızlık işaretleri göstermeye başlar. |
İkinci Düzey Üstün Yetenek İşaretleri
Yaş/Dağılım |
Özellik |
Neredeyse tamamı 6-12 aylık iken |
Yetişkinlerin verdiği yönergeleri ve soruları anlamaya başlar. |
Çoğu 11-15 aylık iken |
Kendi başına kitapları inceleyebilir, sayfalarını çevirebilir. |
Çoğu 15-18 aylık iken |
Birçok sözcük bilir. Birçok rengi tanır. |
Çoğu 11-16 aylık iken |
Market ve mağaza gibi yerlerin adlarını ve marka isimlerini tanır. |
Neredeyse tamamı 2 yaşına gelinceye kadar |
Üç veya daha fazla sözcükten oluşan cümleler kurmaya başlar. |
Birçoğu 12-20 aylık iken |
Sayıları tanıyabilir. |
Yaklaşık %25’i 17-24 aylık iken |
Bütün alfabeyi bilir. |
Çoğu 3 yaşına gelinceye kadar |
Çoğu renkleri ve harfleri öğrenir. Zengin kelime dağarcığı geliştirir, karmaşık cümleler kurabilmeye başlar. |
Birçoğu 3-4 yaşlarında iken |
Harfleri, sözcükleri ve sayıları yazabilmeye başalar. |
Birçoğu 3,5-4,5 yaşlarında iken |
Gerçek olaylara, doğa ve fizik gibi fen bilimlerine karşı fazla ilgi duymaya başlar. |
Çoğu 4,5 yaşına gelinceye kadar |
Kendi başına bilgisayarı kullanabilmeye başlar. |
Çoğu 5 yaşına gelinceye kadar |
Sayı saymaya ve sayılar konusunda bazı temel gerçekleri öğrenmeye başlar. Kendine ileri düzeyde kitapların ve hikâyelerin okunmasını istemeye başlar. Kolay kitapları okumaya başlar. |
Çoğu 6 yaşına gelinceye kadar |
Kitapları zevk ve öğrenmek için okumaya başlar. |
Çoğu 6-7 yaş civarında iken |
Okulda derslerin yavaş işlenmesi ve derslerdeki tekrarlar nedeniyle şikayet bildirmeye başlar. |
Tamamı 7 yaş civarında iken |
Kendinden 2-5 yaş daha üst düzeyler için yazılan kitapları okuyabilmeye başlar. |
Tamamı 7-7,5 yaşına gelinceye kadar |
Bölümlü kitapları okuyabilmeye başlar. |
Üçüncü Düzey Üstün Yetenek İşaretleri
Dağılım/Yaş |
Özellik |
Çoğu doğumdan hemen sonra |
Çevreye karşı duyarlılık göstermeye başlar. |
Tamamı 6 aylık olana kadar neredeyse |
Çevresindeki kişilerin konuştuklarını anlamaya başlar. |
Çoğu 10 aylık olana kadar |
Kendi kendine kitapları karıştırmaya ve sayfaları çevirmeye başlar. |
Çoğu 1 yaşından önce |
Ebeveynlerine istediklerini anlatabilmeye başlar. Kitaplara karşı yoğun ilgi göstermeye başlar. Renkleri, şekilleri, rakamları ve harfleri tanımaya başlar. |
Çoğu 16 aylık olana kadar |
Zengin sözcük dağarcığı geliştirir ve kendini ifade edebilmeye başlar. |
Birçoğu 12-15 aylık iken |
Bazı sayıların ve harflerin anlamlarını bilir. |
Çoğı 15-18 aylık iken |
Renklerin birçoğunu bilir. |
Neredeyse tamamı 17-24 aylık olana kadar |
Bütün alfabeyi öğrenir. |
Birçoğu 15-24 aylık iken |
Yapboz bulmacalar ile oynamayı sevmeye başlar. Dörtten fazla kelimeden oluşan karmaşık cümleler ile konuşabilmeye başlar. 10’dan daha büyük sayıları sayabilmeye başlar. |
Çoğu 20-44 aylık iken |
Levhalar ve marketler üzerindeki isimleri okuyabilir. |
Birçoğu 2 yaşından önce |
Kendine okunan kitapları ezberlemeye başlar. |
Birçoğu 2,5 yaşından önce |
Harf seslerine ve kısa kelimeleri hecelemeye karşı ilgi göstermeye başlar. |
Çoğu 2,5-3 yaşlarında |
Harfleri, rakamları, kelimeleri ve kendi isimlerini yazabilmeya başlar. |
Çoğu 3-4 yaşlarında |
Bilimsel gerçeklere ve aletlerin çalışma biçimlerine ilgi göstermeye başlar. Atlayarak ve geriye doğru sayabilmeye, basit toplama ve çıkarma işlemleri yapabilmeye başlar. |
Neredeyse tamamı 3-3,5 yaşlarına gelinceye kadar |
Basit kitapları ezberden de olsa okuyabilmeye başlar. |
Çoğu 4-5 yaşına gelinceye kadar |
Basit okuma kitaplarını okuyabilmeye başlar. |
Çoğu 3-5 yaşlarında iken |
Gerçek dışı şeyleri sorgulamaya başlar. |
Çoğu 4,5-5,5 yaşlarında iken |
Çocuklar için yazılan 1. düzey kitapları okuyabilmeye başlar. |
Birçoğu 5,5 yaşına gelinceye kadar |
Bazı çarpma ve bölme işlemlerini anlayabilmeye başlar. |
Çoğu 6 yaşına gelinceye kadar |
Kitapları zevk ve bilgi edinmek için okumaya başlar. |
Tamamı 6 yaşlarında iken |
Takvim yaşından 2 ile 5 yıl daha üst düzeyde okuyabilmeye başlar. |
Tamamı 7-7,5 yaşlarında iken |
Gençler için yazılan kitapları okuyabilmeye başlar. |
Dördüncü Düzey Üstün Yetenek İşaretleri
Yaş/Dağılım |
Özellik |
Neredeyse tamamı 1 aylık iken |
Kendine okunan kitaplara karşı ilgi göstermeye başlar. |
Birçoğu 3-4 aylık iken |
Kitaplar favori ilgi alanları olmaya başlar. |
Tamamı 6 aylık olana kadar neredeyse |
Ebeveynlerin verdiği yönergeleri anlamaya başlar. |
Çoğu 5,5-9 aylık iken |
Bazı kelimeleri bilir ve söyleyebilir. |
Birçoğu 14 aylık olana kadar |
Zengin sözcük dağarcığı geliştirir, bu sözcükleri ifadesi iyidir. |
Birçoğu 12-15 aylık iken |
Bazı harfleri ve sayıları tanımaya ve anlamlarını çıkarmaya başlar. |
Birçoğu 15-36 aylık iken |
Yapboz bulmacalar ile oynamaktan hoşlanmaya başlar. |
Neredeyse tamamı 15-22 aylık iken |
Bütün alfabeyi bilir. |
Çoğu 20-44 aylık iken |
Levhalar ve marketler üzerindeki isimleri okuyabilmeye başlar. |
Birçoğu 2 yaşından önce |
Kendine okunan kitapları ezberleyebilmeye başlar. |
Birçoğu 2,5 yaşından daha önce |
Harf seslerine ve kısa kelimeleri hecelemeye ilgi göstermeye başlar. |
Çoğu 15-24 aylık iken |
Dörtten fazla kelimeden oluşan karmaşık cümleler ile konuşabilmeye başlar. |
Birçoğu 13-20 aylık iken |
10’dan daha büyük sayıları sayabilmeye başlar. |
Çoğu 3-4 yaşına gelinceye kadar |
Bilimsel gerçeklere ve aletlerin çalışma biçimlerine karşı ilgi göstermeye başlar. |
Çoğu 3-4 yaşına gelinceye kadar |
Atlayarak sayabilmeye, geriye doğru sayabilmeye, basit toplama ve çıkarma işlemleri yapabilmeye başlar. |
Çoğu 3-4,5 yaşlarında iken |
Bilgisayarı kendi başına kullanmaya başlar. |
Çoğu 3,5-4,5 yaşlarında iken |
Kitap okuyabilmeya başlar. |
Çoğu 3-4 yaşlarında iken |
Gerçek dışı şeyleri sorgulamaya başlar. |
Birçoğu 5 yaşına gelinceye kadar |
Bazı çarpma ve bölme işlemlerini anlamaya başlar. |
Çoğu 5 yaşlarında iken çoğu |
Zevk ve öğrenmek için kitap okumaya başlar. |
Tamamı 6 yaşlarında iken |
Takvim yaşından 2 ile 5 yıl daha üst düzeyde okuyabilir. |
Tamamı 6-6,5 yaşlarında iken |
Gençler için yazılan bölümlü kitapları okuyabilir. |
Beşinci Düzey Üstün Yetenek İşaretleri
Yaş/Dağılım |
Özellik |
Tamamı doğumdan hemen sonra |
Çevreye karşı duyarlılık göstermeye başlar. |
Birkısmı 3-4 aylık iken |
Kitaplar favori ilgi alanları olmaya başlar. |
Tamamı 4 aylık iken ya da daha öncesinde |
Ebeveynlerin verdiği yönergeleri anlamaya başlar. |
Çoğu 6 aylık olana kadar |
Kitapların sayfalarını çevirmeye başlar. |
Çoğu 5,5-9 aylık iken |
Bazı kelimeleri söylemeye ve konuşulanları hemen kapmaya başlar. |
Yaklaşık %50’si 1 yaşına gelinceye kadar |
Bozuk da olsa konuşmaya başlar. |
Tamamı 2 yaş civarında iken |
Yetişkin düzeyinde konuşmaya başlar. |
Birçoğu 10-14 aylık iken |
Bazı harfleri ve sayıları tanımaya ve anlamlarını öğrenmeye başlar. |
Birçoğu 12-15 aylık iken |
Yapboz bulmacalar ile çok iyi oynamaya başlar. |
Birkısmı 18 aylık olana kadar |
Müzikal yetenek belirtileri gösterir. |
Tamamı 2 yaşına gelinceye kadar |
Levhalardaki ve kitaplardaki sözcükleri okuyabilmeye başlar. |
Tamamı 20 aylık olana kadar |
Kendine okunan kitapları ezberleyebilir. |
Tamamı 6-8 aylık olana kadar |
Favori tv programları ve video filmleri vardır. |
Birçoğu 13-20 aylık iken |
10’dan daha büyük sayıları sayabilmeye başlar. |
Çoğu 2 yaşından önce |
Sözcükleri, sayıları ve kendi isimlerini yazmaya başlar. |
Çoğu 18-24 aylık iken |
Basit kitapları okumaya başlar. |
Çoğu 2 yaşına gelinceye kadar |
Atlayarak sayabilmeye, geriye doğru sayabilmeye, basit toplama ve çıkarma işlemleri yapabilmeye başlar. Bilimsel gerçeklere ve aletlerin çalışma biçimlerine karşı ilgi göstermeye başlar. |
Tamamı 2 yaşına gelinceye kadar |
Kendi kendine bilgisayarı kullanmayı öğrenir. |
Tamamı 3,5-4,5 yaşlarında iken |
Bölümlü kitapları okuyabilmeye başlar. |
Tamamı 4,5-5 yaş civarında iken |
Hayal ürünü ve hayal ürünü olmayan kitapları okuyabilmeye başlar. |
Tamamı 4 yaşından önce |
Soyut matematik kavramlarını ve temel matematik işlemlerini anlayabilmeye başlar. |
Tamamı 3,5-4 yaşlarında iken |
Yetişkin oyunları oynayabilir. |
Tamamı 6 yaşlarında iken |
Altı sınıf ileride okuyabilmeye başlar. |